روز دوشنبه اول دیماه آئین نکوداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه خوارزمی با حضور دکتر عبدالهی رئیس دانشگاه، دکتر ابطحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حریفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ،استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه در سالن ابوریحان پردیس تهران برگزار شد.
در این مراسم دکتر عبدالهی به بررسی چالشهای موجود در حوزه آموزش و پژوهش پرداخت و تأکید کرد که ساختارهای فعلی دانشگاهها و آییننامهها به شکلگیری پدیدهای نادرست در آموزش و یادگیری دانشجویان دامن زدهاند. ایشان گفت:اگر استادی بخواهد آموزش دهد و یادگیری دانشجویان را تسهیل کند، باید خودش اهل پژوهش باشد. استادی که پژوهش نکند و یافتههای علمی خود را نه در مقالات و نه در کلاسهای درس به دانشجویان منتقل نکند، در واقع معلم واقعی نیست.
رئیس دانشگاه با اشاره به اهمیت همزمانی پژوهش و آموزش، افزود: «همه ما باید در کار خود تحقیق و پژوهش کنیم و یادگیری مستمر داشته باشیم تا بستری مناسب برای یادگیری دانشجویان فراهم شود. نباید بگوییم این وظیفه پژوهش است یا آن وظیفه آموزش؛ نگاه ما باید جامع باشد.
ایشان همچنین به جایگاه پژوهش در نظامهای رتبهبندی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: «بررسی نظامهای رتبهبندی داخلی و خارجی نشان میدهد بیش از ۷۰ درصد امتیازات به پژوهش اختصاص دارد. حتی در بخشهایی که به آموزش امتیاز داده میشود، پژوهش نقش اساسی دارد. بنابراین دانشگاه باید بیشترین انرژی و منابع خود را در حوزه پژوهش به کار گیرد.
در ادامه دکتر حریفی مود معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با ارائه گزارشی از وضعیت موجود پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی در خصوص تعداد مقالات ژورنالی دانشگاه در نمایه های مختلف در بازه ۴ ساله، سفرهای علمی بین المللی دانشگاه، تعداد پژوهشگران پسادکتری دانشگاه در بازه ۴ ساله،تعداد کل قراردادهای پژوهشی با صنعت و جامعه، تعداد همایش های ملی و بین المللی دانشگاه در بازه ۴ ساله، زیرساختهای فیزیکی، پشتیبانی و فرایندها، نقشه راه تحول و توسعه زیست بوم نوآوری دانشگاه، ایجاد زیست بوم نوآوری یکپارچه و... توضیحاتی ارائه داد.
سپس سید مهدی ابطحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اهمیت نقش دانشگاهها در حل مسائل کلان کشور، به بیان دیدگاهها و تجربیات خود در حوزه آموزش عالی، پژوهش و مدیریت پرداخت.
ایشان در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از ریاست دانشگاه خوارزمی و تشکر از گزارش معاون پژوهشی دانشگاه، اظهار کرد: صحبتهای رئیس دانشگاه مسیر ذهنی مرا تغییر داد. او سپس با اشاره به پیشینه خانوادگی خود گفت: «۵۲ سال پیش به همراه پدرم به این دانشگاه رفتوآمد داشتم. پدر من فارغالتحصیل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی بود و پس از آن برای ادامه تحصیل به دانشگاه آستین آمریکا رفت. من فرزند اول ایشان بودم و گفتوگوهای زیادی با هم داشتیم که علاقهمندی من به گفتوگو از همان دوران شکل گرفت.»
دکتر ابطحی در ادامه گفت: اگر امروز بپرسیم ابرچالشهای ایران چیست، مواردی مانند بحران آب، ناترازی انرژی، فرونشست زمین و آلودگی هوا مطرح میشود. اینها موضوعات کلانی هستند که دانشگاهها باید در پژوهش و حل آنها نقش فعال داشته باشند.
وی با بیان اینکه جامعه ایرانی با چالش شکاف میان مدیران و مردم مواجه است، افزود: قوانین خوبی در کشور وجود دارد، از جمله قوانینی که به دانشگاهها مرتبط است، مانند قانون جهش دانشبنیان؛ اما این قوانین بهدرستی اجرا و پایش نمیشوند
معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به روابط بینالمللی کشور گفت: «در دنیا این شرکتها هستند که نقش اصلی را ایفا میکنند و فناوران و دانشمندان میتوانند مسائل را حل کنند. یکی از ابرچالشهای ما گمشدن مفهوم منافع عمومی در کشور است.»
ایشان در ادامه به وضعیت آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری اشاره کرد و گفت: «تعداد دانشگاهها و پارکها افزایش بیرویه داشته است. از ۵۹ پارک علم و فناوری وزارت علوم، تنها ۱۲ پارک دانشگاهی هستند و تعداد کمی از آنها موفق بودهاند. دانشگاه خوارزمی با توجه به موقعیت و ظرفیتهای خود میتواند پردیس علم و فناوری موفقی داشته باشد.»
دکتر ابطحی با اشاره به نسلبندی دانشگاهها تصریح کرد: «نسلهای دانشگاهی صرفاً افزودن آموزش، پژوهش یا فناوری به یکدیگر نیستند، بلکه تغییر ماهوی دارند. در دانشگاه نسل اول، رئیس دانشگاه شخصیتی محوری است؛ در نسل دوم، یک استاد برجسته تماموقت؛ و در نسل سوم، رئیس دانشگاه یک تعاملگر حرفهای با جامعه است.»
وی در پایان با اشاره به ظرفیتهای دانشگاه خوارزمی و مدیریت آن، ابراز امیدواری کرد که این دانشگاه بتواند نقش مؤثری در حل مسائل بزرگ کشور ایفا کند و افزود: امیدوارم سال آینده شاهد ورود جدی دانشگاه به عرصه حل مسائل کلان کشور باشیم.
در پایان مراسم، با اهدای لوح تقدیر از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی برتر دانشگاه خوارزمی در رشتهها و گروههای مختلف علمی، به پاس تلاشهای شایسته پژوهشیشان، تجلیل به عمل آمد.
جهت دریافت اسامی برگزیدگان اینجا کلیک کنید
|