به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، در صبح روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴، نشست هماندیشی روابطعمومیهای دانشگاههای منطقه یک کشور با حضور دکتر دادگسترنیا، دستیار رسانهای وزیر علوم و مدیرکل روابطعمومی وزارت علوم، و نمایندگان دانشگاههای تهران، خوارزمی، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، سوره، علم و صنعت، و چند مرکز پژوهشی برگزار شد.
نشستی که به تعبیر یکی از حاضران «نه فقط یک گردهمایی خبری، بلکه تلاشی برای بازتعریف نقش روابطعمومی دانشگاهی در عصر تحول دیجیتال» بود.
دکتر دادگسترنیا در ابتدای نشست با اشاره به ضرورت انسجام میان روابطعمومی دانشگاهها گفت: هدف از برگزاری این جلسات، ایجاد زنجیرهای منظم از تعامل، تبادل تجربه و همافزایی رسانهای میان دانشگاههاست.
در ادامه، آقای حجازی بهعنوان دبیر نشست پیشین، سه محور برنامهی قبلی را مرور کرد: جشنواره روابطعمومیها، برگزاری دورههای آموزشی تخصصی، و برنامههای همافزایی و بازدیدهای میدانی. او اذعان داشت که اجرای منطقهای جشنوارهها تجربه موفقی نبوده و گاه به تعارض میان دانشگاهها انجامیده است. حاضران نیز تأکید کردند که اگر جشنوارهای طراحی میشود، باید ملی، شفاف و مبتنی بر شاخصهای کیفی باشد نه رقابتهای نمایشی.
در بخش آموزش نیز، مسئله کمبود بودجه و گواهی معتبر مطرح شد. پیشنهاد شد وزارت علوم با همکاری دانشگاههای علامه یا سوره، مرکز آموزش حرفهای روابطعمومی دانشگاهی را تأسیس کند تا آموزشها استاندارد، متمرکز و قابل استناد باشند. در محور سوم، برگزاری بازدیدهای خبری و نشستهای غیررسمی بهعنوان راهی برای حفظ انگیزه و پیوند میان نیروهای روابطعمومیها مطرح شد.
در بخش دوم نشست، خانم خرامان از دانشگاه شهید بهشتی گزارشی آسیبشناسانه ارائه داد. او گفت: «روابط عمومیهای دانشگاهی هنوز گرفتار مناسبتگراییاند و از مأموریت راهبردی خود فاصله گرفتهاند.»
به گفته او، نبود شاخصهای کیفی ارزیابی، ضعف در روایتگری علمی، ناتوانی در تحلیل دادهها و فاصله از فناوریهای نو از مهمترین چالشهای این حوزه است.
او پیشنهاد کرد وزارت علوم با محوریت دانشگاههای مادر، سند راهبردی روابطعمومی دانشگاهی را تدوین کند و کارگروه هوش مصنوعی و رسانه شکل گیرد تا روابطعمومیها از سطح اطلاعرسانی صرف به سطح روایتسازی و هویتسازی علمی ارتقا یابند.
دکتر کریمی از مدیران باسابقه حوزه ارتباطات، رویکردی واقعگرایانهتر داشت: «ساختار روابطعمومی سالهاست اصلاح نشده؛ بنابراین باید یاد بگیریم با همین ساختار معیوب، خلاقانه کار کنیم.» او بر نقش دانشگاههای ارتباطات در آموزش، سیاستگذاری و تولید محتوای تخصصی تأکید کرد و هشدار داد که روابطعمومیها «در فشار بالا ولی بیدیده» هستند. در عین حال، جشنواره ملی را مفید دانست اما تأکید کرد معیارهای آن باید متناسب با تحولات سریع زیستبوم رسانهای بازتعریف شود.
در ادامه نشست، نماینده حوزه صنعت و از مدیران سابق وزارت علوم، با نگاهی انتقادی گفت: «روابطعمومیهای دانشگاهی هنوز ریسک نمیکنند و زبان مشترکی با صنعت ندارند.»
او پیشنهاد کرد در جلسات بعدی، نمایندگان صنعت، صندوق نوآوری و فناوری، و پارکهای علم و فناوری نیز حضور داشته باشند تا پیوند رسانهای و محتوایی دانشگاه و صنعت تقویت شود.
در بخش میانی نشست، دکتر عباسنژاد، نماینده دانشگاه خوارزمی، با نگاهی تحلیلی و آسیبشناسانه سخن گفت. او ضمن استقبال از برگزاری نشستهای منظم وزارت علوم، تأکید کرد: «تمرکزگرایی در سیاستگذاری روابطعمومیها کارآمد نیست. نخستین قربانیان تغییرات مدیریتی، روابطعمومیها هستند و به همین دلیل بسیاری از برنامههای ارتباطی دانشگاهها عقیم میمانند.»
او با اشاره به مهاجرت نیروهای متخصص از دانشگاهها به نهادهای دیگر، افزود: «این روند در مقیاس خرد نیز روابطعمومیها را از درون تهی میکند.» معاون حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه خوارزمی پنج محور پیشنهادی برای بازآفرینی جایگاه روابطعمومی دانشگاهها ارائه داد:
۱. بازتعریف ساختاری روابطعمومی دانشگاه ها و بررسی امکان تعریف آن بهعنوان مدیریت مستقل زیر نظر رئیس دانشگاه؛
۲. حضور مدیران روابطعمومی در سطح تصمیمسازی کلان؛
۳. توانمندسازی مستمر نیروی انسانی در حوزه تحلیل داده، روایتگری سازمانی و هوش مصنوعی؛
۴. حرکت بهسوی روابطعمومی هوشمند با بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال در تحلیل افکار عمومی.
او در پایان خاطرنشان کرد: «روابطعمومیها باید بازتابدهنده صدای سهضلعی استاد، کارمند و دانشجو باشند و عدالت سازمانی در توسعه حرفهای آنان لحاظ شود.»
در پایان نشست، دکتر دادگسترنیا با تأکید بر ضرورت عملیسازی پیشنهادها، از تشکیل دو کارگروه خبر داد:
۱. کارگروه تدوین سند راهبردی روابطعمومی دانشگاهی با مشارکت دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی و سوره؛
۲. کارگروه هوش مصنوعی در روابطعمومی با محوریت دانشگاههای صنعتی (از جمله شریف و تهران).
دستیار رسانهای وزیر علوم اعلام کرد تا پایان آذرماه، پیشنویس شاخصها و ساختار اولیه این اسناد آماده و در نشست بعدی ارائه خواهد شد. همچنین از ظرفیت استودیوی وزارت علوم و رسانه ملی برای روایتگری علمی دانشگاهها استفاده خواهد شد.





|