نخستین جلسه کارگروه مدیریت آموزش عالی استان البرز، روز سهشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۴، با حضور دکتر ابوالفضل واحدی (معاون آموزشی وزیر علوم)، دکتر بیژن عبدالهی (رئیس دانشگاه خوارزمی به عنوان دانشگاه مادر و معین استان) و روسای سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی استان، در دانشگاه خوارزمیِ کرج برگزار شد.
در این نشست، مسئولان ارشد آموزشی کشور و استان، به واکاوی چالشهای عمده نظام آموزش عالی از جمله «پراکندگی و گسست مؤسسات»، «تکرار مضر رشتههای دانشگاهی» و «فاصله زیاد آموزش با نیازهای بازار کار» پرداختند.
رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه «نه تنها استان البرز، بلکه کشور از یک گسست میان مؤسسات عالی و پژوهشی رنج میبرد»، بر لزوم یکپارچگی استادان در حوزه پژوهش و فناوری تأکید کرد.
وی دیدگاه خود را «نگاه آمایشی» خواند و گفت: «قاعدتاً هر استاد باید براساس نیاز بازار کار تشخیص دهد چه رشتهها و پژوهشهایی مورد نیاز است. آینده این استاد باید چه باشد؟ رشتههای تکراری، پژوهشهای تکراری... ممکن است چندین رشته تکراری باشد و یک دانشگاه با تعداد اندک و دیگری با تعداد بیشتر.»
دکتر عبدالهی با انتقاد از این وضعیت، خاطرنشان کرد: «میتوانیم با کمک هم سروسامان بدهیم به وضعیت نابسامان حوزه آموزش و پژوهش استانها. اما بازار و جامعه و کشور از ما انتظار دارد. دانشجویانی که تحصیل میکنند از ما انتظار دارند.»
او با اشاره به مثال عینی از این مشکل گفت: «در یک شهر، مهندسی کامپیوتر را سه دانشگاه ارائه داده بودند. کجای دنیا اینطوره؟» وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری روسا و سیاستگذاران استان، بتوان به این «گلهمندی عمومی» سروسامان داد.
معاون آموزشی وزیر علوم نیز در این جلسه، با اشاره به پیشینه پرافتخار آموزش عالی کشور، به چالشهای پیش رو پرداخت. وی با اعلام اینکه جمعیت دانشجویی کشور از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته، گفت: «سی درصد افت جمعیت دانشجویی داریم. بخشی از آن به نرخ جمعیت برمیگردد، اما به نظر میرسد بخش عمده، ناشی از تغییر الگوها و پارادایمهایی است که کل دانشجوها، دانشگاهها و خانوادههای ما دارند.»
دکتر واحدی توضیح داد: «یک زمانی مدرک، رسمی بود. الان این نگاه و الگو تغییر پیدا کرده است. صنایع و شرکتها لزوماً دنبال فردی با مدرک متناسب نیستند، بلکه دنبال فردی با مهارتها، تخصصها و آمادگیهای لازم هستند.»
وی از «صندلیهای خالی» در دانشگاهها به عنوان پدیدهای نوظهور نام برد و فلسفه تشکیل کارگروههای استانی را «واگذاری اختیارات به استانها و گسترش هدفمند آموزش عالی» عنوان کرد.
دکتر منیژه بهامیریان، دستیار معاون آموزشی وزیر علوم، نیز به تشریح اهداف و مأموریتهای کارگروههای استانی پرداخت. وی «تناسب تحصیل با نیازهای جامعه»، «ماموریتگرایی دانشگاهها» و «بازتعریف و ساماندهی رشتهها» را از محورهای اصلی برشمرد.
به گفته وی، از این پس، «هرگونه درخواست برای ایجاد رشتهای جدید، باید منطبق با سند آمایش سرزمینی و پس از تأیید کارگروه استانی، به وزارت علوم ارسال شود.»
این جلسه که نخستین تجربه استان البرز در زمینه مدیریت یکپارچه آموزش عالی بود، بر لزوم همگرایی و هماهنگی بین دانشگاهها برای جلوگیری از موازیکاری و هدررفت منابع ملی تأکید کرد.
بر اساس سخنان سخنرانان، برنامههای تحولی مانند «هوشمندسازی دانشگاهها»، «توجه به آموزشهای مهارتی» و «ساماندهی رشتهها» در دستور کار جدی این کارگروه قرار خواهد گرفت تا پاسخی به نیازهای واقعی جامعه و چالش کاهش جمعیت دانشجویی باشد.
در پایان نشست احکام اعضای کارگروه از طرف دکتر عبدالهی رئیس دانشگاه مادر استان البرز با حضور دکتر واحدی به ایشان اهداء شد.

|