در مراسم نکوداشت روز معلم و دهه سرآمدی آموزش که روز چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه در سالن ۱۷ شهریور پردیس تهران با حضور دکتر عبدالهی سرپرست دانشگاه، دکتر منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، استادان پیشکسوت ، اعضای هیئت علمی و... برگزار شد؛ دکتر عبدالهی سرپرست دانشگاه، با تشکر از زحمات اساتید و کارکنان، به تشریح مهمترین برنامههای تحولی این دانشگاه پرداخت. دکتر عبدالهی با اشاره به محدودیتهای زمانی و مالی، بر لزوم برنامهمحوری و استفاده بهینه از فرصتها تأکید کرد و گفت: بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه تمام دانشکدهها و معاونتها با مشارکت مستقیم مدیران، برنامههای خود را تدوین کردهاند. خوشبختانه بودجه دانشگاه در سال ۱۴۰۴ با رشد ۴۱ درصدی مواجه شده که نشاندهنده اعتماد مجلس و سازمان برنامه به مدیریت مالی دانشگاه است. ایشان از راهاندازی سازمان توسعه و سرمایهگذاری دانشگاه خبر داد و افزود: این سازمان با هویت حقوقی مستقل و مشابه شرکتهای خصوصی، محدودیتهای فعلی دانشگاه در امور مالی و دارایی را برطرف میکند. این اقدام به ما امکان میدهد تا در حوزههای مختلف از جمله ساختوساز، واگذاری املاک و سرمایهگذاریهای جدید با انعطاف بیشتری عمل کنیم.
سرپرست دانشگاه خوارزمی به پروژههای کلیدی در دست اجرا اشاره کرد: - احداث پردیس علم و فناوری با ساخت ۵ سوله تحقیقاتی (۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی) - تکمیل خوابگاههای دانشجویی (۴۰ درصد پیشرفت در دو بلوک ۳۲ واحدی) - بازسازی ساختمانهای فرسوده از جمله ساختمان اداری و بخشهای آموزشی پردیس کرج - احیای مجموعه ورزشی شمسآباد و برنامهریزی برای بهرهبرداری بهینه از آن دکتر عبدالهی با رد ادعای کمبود منابع مالی، گفت: مشکل اصلی، مدیریت نادرست منابع بوده، نه کمبود آن. با انضباط مالی و اجرای برنامههای راهبردی، حتی با وجود افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان، دانشگاه در سال جاری با بحران مالی مواجه نخواهد شد. ایشان همچنین از پیگیریهای جدی برای بازپسگیری ۵۳ هکتار از اراضی واگذارشده به سازمان ملی مسکن خبر داد و افزود: با همکاری مجلس و وزارتخانههای مربوطه، امیدواریم این اراضی به دانشگاه بازگردد تا بخشی از آن برای رفاه اعضای هیئت علمی و کارکنان اختصاص یابد. در پایان این مراسم، دکتر عبدالهی با تجلیل از پیشکسوتان دانشگاه، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این برنامهها، دانشگاه خوارزمی به جایگاه شایسته خود در نظام علمی کشور دست یابد.
سپس دکتر منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز معلم، از فرصت دیدار دانشگاه خوارزمی ابراز خرسندی کرد و به ارتباط این دانشگاه با زندگی پروین اعتصامی، شاعر نامدار ایرانی، اشاره کرد. ایشان با اشاره به آغاز دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س)، این روز را به دختران ایران تبریک گفت و به نقش مادران در تربیت پسران تاکید کرد. وی با افتخار از بوسیدن پای مادر خود یاد کرد و قدرت جامعه را در بانوان دانست. در ادامه، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به اقدامات مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و با تشبیه نظام آموزشی به یک “دانشگاه جامعهای”، به زنجیره تامین آموزش اشاره کرد. وی با بیان اینکه آموزش عالی به صورت جزیرهای عمل میکند، از تصویب ۱۴ قانون در زمینه آموزش در پنج سال اخیر خبر داد که به گفته وی، تحول عظیمی در آموزش ایران ایجاد خواهد کرد. دکتر منادی کودکان صفر تا شش سال را به عنوان اولین قطعه زنجیره تامین آموزش معرفی کرد و از ادغام سازمان ملی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش خبر داد. وی با اشاره به وجود هفت و نیم میلیون کودک در این مقطع، آموزش در این دوران را بسیار مهم و پربازده دانست و به بخشنامه رئیس جمهور فرانسه در این زمینه اشاره کرد. ایشان همچنین از افزایش حقوق اساتید دانشگاه در دولت قبل خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با راهکارهای جدید، حقوق اساتید بیش از پیش افزایش یابد. وی با اشاره به وجود ۲ تا ۳ هزار دانشگاه و شعبه آن در کشور با ۳.۵ میلیون دانشجو و یکصدهزار استاد دانشگاه، نقش دانشگاههای غیردولتی را در آموزش عالی کشور برجسته دانست. رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه زنجیره تامین آموزش کشور در نهایت به ثروت ختم میشود، به وجود ۱۳ هزار شرکت دانشبنیان در ایران اشاره کرد و گفت که این شرکتها در دوران کرونا ۶ نوع واکسن تولید کردهاند که یکی از آنها بهترین واکسن در تحریک سیستم ایمنی سلولی بوده است. وی گردش مالی ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی اقتصاد دانشبنیان ایران را نشاندهنده رشد خوب کشور در این حوزه دانست. دکتر منادی در پایان سخنان خود، قانون “جهش تولید دانش بنیان” را “قرآن آموزش عالی ایران” خواند و با اشاره به ماده ۱۱ و ۱۳ این قانون، از کارخانهداران بخش خصوصی دعوت کرد تا با تعریف پروژههای تحقیقاتی در دانشگاهها، از مزایای اعتبار مالیاتی این قانون بهرهمند شوند.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین آقا طهرانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه «حقوق و جایگاه معلمان در سالهای اخیر تقلیل یافته»، خواستار احیای فرهنگ تعظیم و تکریم اساتید در جامعه شد ایشان در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان و اساتید دانشگاه، تصریح کردند متأسفانه امروزه، اساتید و معلمان ما از جمله کمبهرهترین اقشار در زمینه حقوق مادی و معنوی هستند. این مسئله نهتنها در آموزش و پرورش، بلکه در دانشگاهها نیز به چشم میخورد. حجتالاسلام والمسلمین آقا طهرانی با استناد به «رساله حقوق» امام سجاد(ع)، نخستین حق معلم بر شاگرد را تعظیم و تکریم دانست و افزود امام سجاد(ع) در این رساله، حق معلم را چنین بیان میکنند که شاگرد باید در محضر استاد با ادب حاضر شود، به سخنان او با دقت گوش دهد و به تعالیمش احترام بگذارد. این نگاه، نشاندهنده جایگاه رفیع معلم در اسلام است مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با ابراز تأسف از کاهش توجه به حقوق معلم در نسل جدید، خاطرنشان کردند: نسلهای گذشته بیش از امروز حرمت استاد را نگه میداشتند، اما به نظر میرسد این فرهنگ اصیل در حال فراموشی است. بخشی از این کاستی متوجه ماست؛ ما باید با رفتار خود، الگوی مناسبی برای نسل جوان باشیم.
سپس دکتر کیانوش زهراکار، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، با تقدیر از زحمات اساتید پیشکسوت و فعال، به تشریح مهمترین دستاوردهای یکساله این معاونت پرداخت. به گفته ایشان راهاندازی ۲۱ رشته تحصیلی جدید در تمامی مقاطع، ارتقای رتبه بارگذاری مدارک در سامانه پامتک از ۱۵۷ به ۱۴، ساماندهی ۵۵۰۰ پرونده دانشجویی، برگزاری دورههای تخصصی برای ۲۷۶۰۰ نفر ساعت از دهیاران و اجرای طرح آموزش معلمان افغانستانی با ۱۹۸ نفر شرکتکننده از مهمترین دستاوردهای کلان آموزشی دانشگاه است. همچنین به گفته ایشان، چابکسازی ساختار اداری. الکترونیکیکردن فرایند ارتقای اساتید، ایجاد مرکز نوآوریهای آموزشی، توسعه آموزشهای میانرشتهای و بهبود کیفیت نظارت بر اجرای مقررات آموزشی مهمترین برنامه های معدونت آموزشی در سال جاری است. معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به مشارکت ۷۶ درصدی اساتید در انتخابات هیأت ممیزه، از دانشکدههای علوم مالی و علوم ریاضی با مشارکت ۱۰۰ درصدی به صورت ویژه تقدیر کرد.
در ادامه این مراسم، لوح تقدیر و هدایایی به اساتید نمونه و بازنشسته دانشگاه اهدا شد. نکته قابل توجه، حضور پررنگ استادان پیشکسوت دانشگاه در ادوار گذشته بود که دعوت از این بزرگان، شکوه و غنای خاصی به مراسم بخشید. حضور آنان فرصتی مغتنم برای انتقال تجربیات گرانبها به نسل جدید استادان و دانشجویان فراهم آورد.
|