نقد یک رمان از منظر جامعه شناسی و ادبی نقد یک رمان از منظر جامعه شناسی و ادبی

 | تاریخ ارسال: 1398/9/19 | 
"لیلی که بود"
نقد یک رمان از منظر جامعه شناسی و ادبی

به همت انجمن علمی جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی نشست نقد و تحلیل رمان "لیلی که بود" در 18 آذرماه 98 برگزارگردید.
این نشست در سالن شماره دو دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور معصومه نیکویی تبارنویسنده رمان، خسرو عباسی (رئیس انجمن نویسندگان استان البرز) ناصر سارلی (عضو هیئت علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی) و صلاح الدین قادری(عضو هئیت علمی جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی) برگزار شد.
در ابتدای نشست خسرو عباسی با طرح خلاصه ای از کتاب، به مسائل اجتماعی مطرح در کتاب اشاره کرد. وی اظهار داشت لیلی که شخصیت مهم داستان است در زندگی درگیر چالش هایی شده و آنها را در خاطرات خود ثبت کرده است. توجه لیلی به بعد زیبایی شناسانه است و این اثر در هفت فصل راوی زندگی لیلی است. نگارش داستانی این اثر روایت خوبی دارد و از طرفی پرداخت شخصیت ها به خوبی بیان شده و بخش عمده ای از نقاط قوت اثر محسوب می‌شود.
در بخش بعدی نشست دکتر سارلی عنوان کتاب (لیلی) را یادآور داستان های قدیمی ایرانی دانست. اما لیلی این کتاب دختری کاملا امروزی است که در بوران حوادث و‌ درارتباط با شخصیت هایی است که در زندگی وی تاثیر می‌گذارد. رمانی کاملاً اجتماعی که از منظر جامعه شناختی نگارش شده است. نقطه عطف این داستان تجاوز به لیلی در دوران کودکی است که تا آخر داستان تاثیرگذاراست. عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با تأکید بر اینکه این رمان رئالیستی است و چند قسمت صحنه سوررئالیستی دارد، گفت که نویسنده کتاب از تمام امکانات زبان فارسی استفاده صحیحی کرده است و مخاطب از خواندن رمان لذت می برد. 
دکتر قادری از این نگاه به نقد "لیلی که بود" پرداخت که رمان یک فرم ادبی است و موجب ظهور مدرنیته شده و به فردیت انسان ها می‌پردازد. در رمان فرد در دنیایی آزاد است و میتواند سرنوشت خود را تغییر بدهد و زمان در رمان شکسته می‌شود. این جامعه شناس گفت که بستر این رمان خیلی مناسب نبود. رمانی کاملا فمنیستی که کاملا حول محور مشکلات زن می چرخد و دسته بندی خوبی در قالب زنان دارد. نویسنده در این کتاب خیلی خوب به لیلی پرداخته است اما اشاره ای جزئی به شخصیت های دیگر داستان دارد به ویژه که به مسئله‌ مهم فقرشهری نپرداخته است. از نکات برجسته این کتاب پرداختن به عشق، مرگ و نکات فلسفی آن است. به مسئله هویت انسان ها توجه مطلوبی داشته اینکه هویت هرشخصی دارای زیرو بم هایی است و یک روایت دارد. 
درانتهای نشست نویسنده با ابراز خوشحالی از شنیدن دیدگاه منتقدان و خوانندگان گفت این رمان به تحلیل کیستی شخص داستان می‌پردازد. در این رمان کودکی و مادری مفهومی متفاوت دارد و به مسئله مرگ به نوعی دیگر پرداخته شده است. این نشست با صحبت ها و نقدهای مخاطبان و پاسخگویی سخنرانان به اتمام رسید.
گزارشگر: احسان اعلایی دانشجوی جامعه شناسی


 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 5935 بار   |   دفعات چاپ: 639 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر