برگزاری سومین همایش ملی جامعه و تعلیم وتربیت برگزاری سومین همایش ملی جامعه و تعلیم وتربیت

 | تاریخ ارسال: 1398/2/10 | 
سومین همایش ملی جامعه و تعلیم وتربیت با محوریت اخلاق، دانشگاه و جامعه توسط مؤسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی امروز سه شنبه 10/2/98 در تالار ابوریحان در حال برگزاری است.
همایش ملی جامعه و تعلیم وتربیت با حضور صاحب نظران،  استادان و دانشجویان علاقمند در 4 پنل تخصصی (در حوزه های اخلاق حرفه ای در دانشگاه، اخلاق آموزش، اخلاق دانشگاهی و اخلاق شهروندی و نقش دکتر سیاسی در توسعه علمی و اخلاقی دانشگاه) برگزار می شود.
در ابتدای همایش آقای دکتر عبداللهی معاون محترم آموزشی دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در همایش و تبریک دهه سرآمدی آموزش و روز معلم گفتند: دانشگاه خوارزمی به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی کشور با قدمت 100 ساله با هدف تربیت معلم از دارالمعلمین، دانشسرای عالی و در نهایت دانشگاه خوارزمی به نقش معلمی به عنوان یک رکن اساسی در بحث تعلیم و تربیت توجه داشته است.
ایشان گفت: معلم واژه ی است که ما به صورت عام ازآن استفاده می کنیم ولی همه افرادی که به امر تعلیم و تربیت مشغول هستند در دانشگاه با عنوان استاد، در مدارس به عنوان معلم و حتی والدین هم نقش تربیتی ایفا می ­کنند و در تعلیم و تربیت اثر گذار هستند.
آقای دکتر عبداللهی گفت: موسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی با قدمتی بیش از نیم قرن سابقه با محوریت تعلیم و تربیت، تحقیقات بسیار ارزنده ای داشته است. یکی از موضوعات جدی که این موسسه دنبال می کند همایش تعلیم و تربیت و جامعه است و روش جدیدی را ابداع کردند و در هر همایش به آثار و اندیشه های صاحب نظران این حوزه  هم توجه می شود. در این همایش هم از خدمات ارزشمند آقای دکتر علی اکبر سیاسی به عنوان پدر روانشناسی تجلیل به عمل می آید.
معاون آموزشی دانشگاه گفت: اخلاق در دانشگاه جای خاص خود را دارد و بحث تعهد سازمانی و آموزش به معنای کلان، همچنین نگاه معلمی تحت تاثیر اخلاق است.
عبدالهی افزود: همچنین خروجی های جدی تحت عنوان پژوهش در حوزه اخلاق و اخلاق حرفه ای می گنجد.
 وی خاطرنشان کرد: اخلاق به عنوان یک بحث نظری و یک موضوع جدی مطرح است، اما در قالب یک موضوع ضروری در رفتارمان وجود ندارد.
سپس آقای دکتر محمد تقی فراهانی رئیس مؤسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی و دبیر همایش عنوان کردند: موضوع اخلاق از پیچیده ترین موضوعات است و میان دانشمندان، صاحب نظران، اخلاق گرایان و دین مداران اختلافات فاحشی وجود دارد.
وی افزود: علم و کنش گرایان علم تحت تاثیر جهت گیری های فلسفی، سیاسی و اجتماعی و روانشناختی خویش بوده اند. در گذشته فعالیت الهیون، متکلمان، فیلسوفان و دانشمندان با یکدیگر در هم آمیخته بوده، به گونه ای که آنها به تبع نگرش و باورهای خویش تنها مرجع اخلاقی بر عمل و رفتار خود بوده اند.
وی گفت: از این جهت شاهد مرز مشخصی بین عالم دینی و عالم و اندیشمند و فیلسوف برای نگاه آنها به اخلاق در حیطه کاری آنها نبوده ایم و این تنها از زمان انقلاب علمی بوده است که دانشمندان خود را از صبغه دینی و در مرحله بعدی از تبار فلسفی خود رهانیده و خویش را مرجع کنش و رفتار و پیامدهای ناشی از آن دانسته اند.
دکتر فراهانی گفت: تئوری های علمی را می توان با پیش بینی و انجام آزمایش هایی برای درستی یا اشتباه بودن این پیش بینی ها مورد آزمایش قرار داد ولی در اخلاق، شواهد از ادراکات حواس انسانی یا با استفاده از ابزارهای خاص حاصل نمی شود، بلکه از قضاوت ها در مورد درست یا غلط و خوب یا بد به دست می آید.
در ادامه برنامه پنل اول با موضوع اخلاق حرفه ای در دانشگاه با حضور آقایان دکتر بلاش به عنوان مدیر پنل و دکتر داریوش فرهود، دکتر فرشاد مومنی،دکتر حسین راغفر و خانم دکتر مهنام برگزار شد.
آقای دکتر راغفر گفت: یکی از مسئولیت های دانشگاه نسل سوم و به تعبیر دیگر نسل چهارم، اصل حل مسائل جامعه است و چون مسئله اصلی آنها برای ارزیابی عملکردشان به شاخص های کمی بر می گردد، یکی از شاخص ها این است که چه میزان پروژه دریافت کرده اند یا سرمایه گذاری از بیرون دانشگاه را به داخل سوق دهند. یکی از وظایف اصلی دانشگاه که کمتر به آن پرداخته شده است، انتقال فرهنگی است که از نسلی به نسل دیگر این انتقال صورت می گیرد. اما علاوه بر این مسئولیت ها در برخی کشورها از جمله ایران، دانشگاه نقش های فراتری از آنچه که شمرده شد ایفا می کند و آن نقش نهادهای مدنی است.
سپس پنل دوم با موضوع اخلاق آموزش با حضور خانم دکتر پروین کدیور به عنوان مدیر پنل و آقایان دکتر خسرو باقری، دکتر نعمت اله فاضلی و دکتر محمود مهر محمدی برگزار شد.
شایان ذکر است همایش با برگزاری 2 پنل تخصصی دیگر با موضوعات اخلاق دانشگاهی و اخلاق شهروندی و نقش دکتر سیاسی در توسعه علمی و اخلاقی دانشگاه در حال برگزاری است.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 7926 بار   |   دفعات چاپ: 804 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر