سمینار نقش دانشگاه خوارزمی در توسعه آموزش عالی برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1395/12/3 | 

به گزارش روابط عمومی،  سمینار نقش دانشگاه خوارزمی در توسعه آموزش عالی کشور به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه روز یکشنبه 95/12/1 در سالن 17 شهریور برگزار شد.

میهمانان این سمینار آقایان دکتر مقصود فراستخواه (استاد مؤسسه­ی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی)، دکتر محمود مهرمحمدی (رئیس دانشگاه فرهنگیان)، دکترسیدکاظم اکرمی (وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس اسبق دانشگاه خوارزمی)، دکتر سیدحسین سراج زاده (مشاور عالی ریاست دانشگاه) و دکتر طاهر قاسمی هنری (استاد ریاضیات و رئیس اسبق دانشگاه خوارزمی) بودند.

در ابتدای برنامه آقای دکتر سبحان اللهی (رئیس دانشگاه) ضمن خوشامدگویی و عرض خیرمقدم به حاضران، در خصوص نقش دانشگاه خوارزمی در توسعه­­ ی آموزش عالی کشور صحبت کرد و گفت: دانشگاه خوارزمی در آستانه ی  برگزاری مراسم یکصدمین سال تأسیس دانشگاه است و در همین راستا برنامه هایی را در نظر دارد؛ از جمله: ارائه ی طرح جامع دانشگاه به عنوان طرح ملی به وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تهیه و تدوین کتاب تاریخ دانشگاه خوارزمی، تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه خوارزمی، تهیه و تدوین تقویم دانشگاه خوارزمی، تهیه ی سردیس های بزرگان دانشگاه (از جمله خوارزمی، دکتر مصاحب، دکتر سیاسی، پروین اعتصامی، دکتر عبدالعظیم قریب، شهید رجایی و ...)، مرمت ساختمان تاریخی پروین اعتصامی، تهیه ی دیوان اشعار پروین اعتصامی و تهیه و نصب سردر دانشگاه به مناسبت یکصدمین سال تأسیس دانشگاه.

در ادامه ی برنامه، آقای دکتر فراستخواه استاد مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، ضمن ابراز خوشحالی بابت حضور در این برنامه، در خصوص سهم دانشگاه خوارزمی در توسعه ی  آموزش عالی کشور عنوان کرد توسعه ی آموزش عالی به معنای افزایش امکانات نیست؛ افزایش ساختمانها، توسعه ی آموزش به همراه ندارد. باید نهادهای پایدار علمی ایجاد شود. این روند باید به سطح بلوغ برسد و کمیت و کیفیت آن افزایش پیدا کند، اثربخشی داشته باشد و مرزهای دانش را گسترش دهد. ایشان سپس درخصوص تاریخ دانشگاه خوارزمی صحبت نمود که چه استادان نامداری در این دانشگاه یا تحصیل کرده اند و دانش آموخته ی این دانشگاه هستند و یا در این دانشگاه تدریس کرده اند؛ بزرگانی از جمله علامه فروزانفر، دکتر مصاحب، دکتر سیاسی و... . ایشان افزود: دانشگاه باید بتواند نهادهای علمی ایجاد کند. یکی از شواهد موجود همین دانشگاه خوارزمی است که جامعه ی لیسانسه ها  را در سال 1311 به وجود آورد.

دکتر مهرمحمدی در باره ی نقش دنشگاه فرهنگیان در تربیت معلم و تداوم مسئولیت دانشگاه تربیت معلم سخن گفت. سخنران بعدی آقای دکتر اکرمی، رئیس اسبق دانشگاه خوارزمی عنوان کرد نقش دانشگاه تربیت معلم در دو سطح قابل تأمل و تقدیر است: یکی درسطح توسعه ی کمّی علم در کشور و دیگری در سطح توسعه ی کیفی علم. تقریباً می توان گفت تمام دانشگاه ها از این دانشگاه نشأت گرفته است و دانشگاه خوارزمی، مادر همه ی دانشگاه های ایران است و حق این بود که دانشگاه را دانشگاه ایران نام گذاری کنند.

سپس آقای دکتر سراج زاده، مشاور عالی ریاست دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه، در خصوص سرمایه های تاریخی و بهره برداری های امروز برای شناختن فردای دانشگاه خوارزمی سخن گفت. وی گفت سرمایه به معنای دارایی های افراد و جامعه است که از آن برای تولید استفاده می کنند. وقتی صحبت از سرمایه های نمادین می شود، در واقع منظور داشته های تاریخی و فرهنگی یک شهر و کشور است که به دلیل بهره مندی از آنها، دیگران به آنها به دیده احترام می نگرند. سرمایه ی فرهنگی دانشگاه خوارزمی یکی تاریخ کهن دانشگاه در مجموعه ی آموزش عالی کشور و دیگری نقش ویژه و مأموریت تخصصی است که این دانشگاه در طی سالیان طولانی داشته که همان تربیت معلم بوده است .

در انتهای برنامه نیز آقای دکتر قاسمی هنری (رئیس اسبق دانشگاه خوارزمی ) در خصـوص نقش دانشگاه خـوارزمی در توسعه ی ریاضیات جدید صحبت کرد. وی گفت دانشسرای عالی نقش زیادی در گسترش ریاضیات داشته است. دانشگاه خوارزمی تا چند سال پیش شعبه های متعددی در شهرهای مختلفی از جمله یزد، کاشان، سنندج، همدان و اراک داشته که زیر نظر همین دانشگاه فعالیت می کرده اند تا سال 68 که بر اساس مصوبه ی وزارت علوم، این دانشسراها مستقل شدند. ایشان در پایان ابراز امیدواری کرد که اینگونه همایش ها ادامه یابد.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 632 بار   |   دفعات چاپ: 180 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر