کنفرانس ملی ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری در نظام آموزشی ایران برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1396/10/2 | 
 
 
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، "کنفرانس ملی ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری در نظام آموزشی ایران" روز چهارشنبه 29 آذر ماه 96 با حضور آقایان دکتر سبحان اللهی رئیس دانشگاه، دکتر نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس، دکتر زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، دکتر اکبری قائم مقام معاون آموزش وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر ثابت نژاد معاون پژوهش و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای وخانم دکتر محب حسینی مدیر بخش آموزش کمیسیون ملی یونسکو و افراد صاحب نام درحوزه آموزش و یادگیری در محل سالن ابوریحان بیرونی برگزار شد.
در ابتدای مراسم آقای دکتر سبحان اللهی ضمن خوشامدگویی به حاضرین در کنفرانس گفت: بحث کیفیت بحث اساسی و از دغدغه های کشور ما به حساب می آید که امروزه در تمام زمینه ها می توان را دنبال کرد. تعریفی که از کیفیت داریم به جهت فعالیت و تولید، باید مشتری داشته باشد و نیاز جامعه را جواب دهد کیفیت مفهوم وسیعی دارد که باید در تمام زمینه ها مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: ما منابع مادی و انسانی  و... هزینه می کنیم بدون توجه به خروجی که از این منابع به دست می آید و این خروجی چگونه مورد استقاده قرار می گیرد. در بخش آموزش آیا آموزشی که می دهیم آموزشی است  که مورد نیاز است، عدم توجه به کیفیت نتیجه اش می شود این که ما 600 هزار نفر فارغ التحصیل بیکار داریم آموزشی که ما می دهیم و روانه بازار کار کردیم بدون توجه به نیاز بازار کار و نیاز دستگاههای اجرایی.
 ایشان تبیین کرد: در چند سال گذشته کمیت در آموزش عالی مورد توجه بوده بدون توجه به کیفیت. طی صد سال فعالیت آموزش عالی در کشور تعداد مراکز آموش عالی چند برابر شده و مراکزی که نه کیفیت و نه هدف در آن مطرح بوده است .
دکتر سبحان اللهی خاطر نشان کرد :بحث مهارتهای انسانی در آموزش باید مورد توجه قرار گیرد و به این امر در آموزشهای دانشگاهی توجه نشده است. فارغ التحصیلان ما مطالب زیادی را یاد گرفته اند بدون اینکه مهارتهای اجتماعی و مسئولیتهای اجتماعی را یاد بگیرند. 
وی افزود: خوشبختانه در دانشگاه خوارزمی با راه اندازی دفتر کارافرینی طرحی را قرار است اجرا کنیم با عناون طرح 2020 که شامل آموختن 20 مهارت در 20سالگی به دانشجواست تا بتواند با آموختن این مهارتها نیازهای زندگی اجتماعی و فردی خود را پاسخ دهد. 
دکتر سبحان اللهی در خاتمه گفت: تمام مسئولین کشور نیاز دارند در کلاسهای مدیریتی حضور داشته باشند تا بتوانند سازمان خود رامدیریت نمایند.
در ادامه برنامه آقای دکتر نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس گفت: آموزش به عنوان یک اولویت جهانی مطرح است. همه ما میدانیم آموزش نباشد، هیچ چیز امکان پذیر نیست؛ همه تغییرات دست بشر در سایه  آموزش است اینکه در 1400 سال پیش رسالت پیامبر ما با اقرا آغاز می شود نشان می دهد خیلی پیشتر از جامعه بشری پیامبر اسلام به اولویت اول جهان که همان آموزش است پی برد.
 وی افزود: بنیان یونسکو بر این پایه بنا نهاده شد که نظامی گری و سیاست بازی برای بشر، سعادت نمی آورد؛ بلکه آموزش علم و فرهنگ است که انسان را به سوی سعادت رهنمون می کند. رقابتهای تسلیحاتی و خشونت در جهان ریشه در این دارد که آموزش، محور قرار نمی گیرد. در دین و ادبیات ما تاکید زیادی بر علم، آموزش خرد و عقل شده است .یکی از خصلتهای آموزش کیفی این است که در کنار آن باید اخلاق،ارزشهای انسانی و یزدان گرایی توجه شود.
دکتر نصیری قیداری با اعلام اینکه در آبان سال جاری در یونسکو تاسیس 1750 سالگی دانشگاه جندی شاپور را ثبت کردیم، گفت: کشور ما از لحاظ ادب، فرهنگ و دانش، مستعد و پربار است. مشکل ما امروز سیاستگذاری های دقیق بر اساس اسناد و تخصیص بودجه های لازم و گرفتن ارتباطات با نهادهای ذیربط چه درسطح منطقه ای و چه در سطح بین المللی است. وی تصریح کرد: کمیسیون ملی یونسکو بازوی اجرایی سازمان جهانی یونسکو در هر کشوری است، در ایران هم همینطور است و در چارچوب اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران حرکت می کند. ما بر اساس قوانین یونسکو موظفیم بهترین تجربیات خود را به دنیا ارائه دهیم و بهترین تجربیات دنیا را هم در کشوربومی سازی کنیم و ازآن استفاده کنیم. یونسکو می خواهد از این طریق شکاف بین کشورهای شمال و جنوب را از بین ببرد چه به لحاظ تجربیاتی که بدست می آید و چه به لحاظ یافته هایی که تولید می شود، این گردش آزاد اطلاعات به این معنی است که ما اطلاعاتی را که به درد بشر می خورد در مجلات چاپ شود و از دنیا هم اطلاعات و یافته ها را بگیریم و بومی سازی کنیم.
دکتر نصیری قیداری در خاتمه تصریح کرد نمیتوانیم بدون توجه به تحولات جهانی و معیارهای جهانی دیوار اطراف خود بکشیم وبگوییم ما به کیفیت آموزش اهمیت می دهیم.



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 8034 بار   |   دفعات چاپ: 1483 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر