سخنرانی دکتر سبحان اللهی در مراسم ملی اختتامیه سال جهانی نور

 | تاریخ ارسال: 1394/12/16 | 

مراسم ملی اختتامیه سال جهانی نور با حضور دکتر تسلیمی قائم مقام محترم وزیر علوم، دکتر منصوری مشاور محترم معاون پژوهشی وزارت علوم، دکتر نصیری قیداری دبیرکل محترم کمیسیون ملی یونسکو و خانم استرکیش لاروش رئیس محترم دفتر منطقه ای یونسکو ساعت 30/14 روز چهارشنبه 12/12/94  در تالار هفده شهریور برگزار شد.

سخنرانی دکتر سبحان اللهی در این مراسم به این شرح است :

به نام خداوند جان و خرد

 استادان، دانشمندان، پژوهشگران، دانشجویان و مهمانان گران ارج

سلام بر شما

از سوی استادان، دانشجویان، کارکنان و مدیران دانشگاه خوارزمی، مقدم پر خیر و برکتِ شما فرزانگان را به اختتامیه ی سال جهانی نور گرامی می­دارم و حضور گرم، صمیمی و تأثیرگذارتان را در این نشست علمی، که اتفاقی میمون و مبارک در عرصه ی دانش و فرهنگ کشور است، ارج می­نهم. همانگونه که مستحضرید، دانشگاه خوارزمی، نخستین مرکز آموزش عالی مدرن و نخستین موسسه ی تربیت معلم کشور، با عنوان «دارالمعلمین مرکزی» از سال 1297 شمسی آغاز به فعالیت کرده است و مفتخر به نام بلند و درخشانِ مشاهیری همچون پروین اعتصامی، دکتر عبدالعظیم قریب، شهید محمدعلی رجایی، دکتر غلامحسین مصاحب، شش چهره ی ماندگار و دوازده استاد نمونه ی کشوری است.  بسیاری از دانشگاه های شهرستان ها از قبیل دانشسراهای عالی در شهرهای زاهدان، سنندج و یزد و مدرسه های علوم اراک، کاشان، سبزوار و تربیت معلم آذربایجان، پیش از این، شعبه هایی از این دانشگاه بوده اند و اینک هریک مستقل شده و چراغ دانش را در جای جای کشور فروزان داشته اند. از این روی، این دانشگاهِ ریشه دار و دیرینه، نقش چشمگیری در این یک قرن در توسعۀ علم و تربیت نیروی انسانیِ کارآمد و چهره­های ماندگار علمی و فرهنگی داشته است و به زودی یکصدمین سال تأسیس آن را به منزله ی یکصدمین سال آغاز آموزش عالی در سرزمین ایران عزیز، جشن خواهیم گرفت.

هم اکنون 459 عضو هیأت علمی و بیش از 13 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دو بخش تهران و کرج، در این دانشگاه مشغول به کار و بارِ ارزنده ی دانش و پژوهش و فرهنگند. 16 دانشکده، 4 موسسه ی تحقیقاتی، 4 پژوهشکده، و 2 قطب علمی، بنای رفیع دانشگاه را برافراشته اند. دانشگاه جامعی با  دانشکده­های روانشناسی و علوم تربیتی ، ادبیات و زبان­ها، علوم انسانی و اجتماعی، حقوق و علوم سیاسی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم جغرافیایی، علوم ریاضی و کامپیوتر، فنی و مهندسی، شیمی، علوم زیستی، فیزیک، علوم زمین، مدیریت، اقتصاد، علوم مالی و هنر و معماری.

شایسته است که به شما استادان و مهمانان فرزانه اطلاع دهم  که در چشم انداز بیست ساله ی دانشگاه، بهبود کیفیت آموزشی، فعالیت­های پژوهشی و فناورانه، و بویژه بهبود و توسعه­ی چشمگیر روابط علمی و بین المللی، جزو برنامه­های راهبردی مدیران ارشد دانشگاه بوده است. دانشگاهی که در پی تعالی و شکوفاییِ ارتباط بیش از پیش با جامعه، صنعت و بازار کار و حضوری پررنگ تر و سرنوشت ساز در عرصه­ی تولید علم، فرهنگ و فناوری است. نقشه­ی راه جدی و روشنی برای توسعه و تحکیم روابط بین المللی دارد و یکی از کارهای مهم و ارزنده که در این عرصه و با این هدف بلند، با جدیت و مداومت، پیگیری می­کند، برگزاری برنامه­های روشمند و منظم در بزرگداشت مفاخر علمی و فرهنگی است.

در سال­های اخیر خوشبختانه، دانشگاه خوارزمی در برگزاری همایش­های جهانی، گام های استوار و ارزشمندی برداشته است. فعالیت های دوسال اخیر، بیش از تمام فعالیت­های ده سال پیش از آن بوده است. همایش­های بین­المللی علوم زیستی، علوم انسانی و علوم تربیتی و دوازدهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی صنایع با حضور استادان، پژوهشگران و صنعتگران ارجمند ایران و جهان در سال جاری در این دانشگاه برگزار شد. مرکز رشد دانشگاه، مرکز آزمون زبان، باشگاه استعدادهای درخشان، در ماهِ جاری گشایش یافت و به خواست خداوندِ بزرگ، هفته ی آینده با حضور وزیر محترم علوم و هیات همراه، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گشایش خواهد یافت و کلنگ ساختِ برج 15 طبقه ایِ آموزش دانشگاه در تهران به زمین زده خواهد شد. منت خدای را که اینک فرصت ارزشمندی فراهم شده تا دانشگاه خوارزمی، نخستین موسسه­ی آموزش عالی کشور، با همکاری سازمان یونسکو، مراسم اختتامیه ی سال جهانی نور را برگزار نماید.

بی تردید بزرگداشت دانشمندان نام آورِ ایران و دنیای اسلام که نقش برجسته ای در گسترش دانش و فرهنگ در عرصۀ جهانی داشته اند، ضرورتی انکار ناپذیر دارد و الگوهایی بایسته و شایسته برای نسل امروز ارایه می­کند.

امروز به احترام و افتخار بزرگمردی به نام ابن هیثم بصری گرد آمده ایم که در تاریخ علم به عنوان نخستین دانشمند حوزۀ فیزیک نور در جهان شناخته می‌شود. دانشمندی که جایگاهی مهم در شناخت نور و قانون‌های شکست و بازتاب آن ایفا کرده‌ است. پدر علم فیزیک نور و آغازکنندۀ تحولاتی است که بعدها به ساخت دوربین عکاسی، دوربین سینما و پروژکتورِ پخش فیلم منجر شد. رساله‌ای دربارۀ نور نوشت و ذره‌بین را ساخت. به نسبت زاویۀ تابش و زاویۀ انکسار پی برد و اصول اتاقک تاریک را شرح داد و در بارۀ بخش های مختلف چشم بحث کرد. رسالۀ نور ابن هیثم، نفوذ زیادی در اروپا گذاشت. او که در نوشته‌های غربی قرون وسطی به "الهازِن" (Alhazen) شناخته می‌شود، از بزرگترین ریاضیدانان و فیزیکدانان مسلمان عرب بوده است. سیارک شماره ۵۹۲۳۹ به افتخار این دانشمند به نام "ابن هیثم" نامیده شده‌ است.  

اینکه به همت معاونت محترم پژوهشی و با تلاش خستگی ناپذیر، عشق و همت عالیِ جناب آقای دکتر محمدحسین مجلس آرا، استاد ارجمند و دلسوز دانشکده ی فیزیک که دبیر اجرایی این مراسم بودند، این مراسم برگزار می­شود، جای تقدیر و سپاس فراوان دارد و برای همه ی فرزانگانی که برای برگزاری این برنامه، تلاش کرده اند، آرزوی سلامت، سعادت و توفیق دارم؛ بویژه از جناب آقای دکتر حبیب تجلی، رییس محترم ستاد ملی سال جهانی نور و همکاران صدیقشان، مسئولان محترم سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) و حوزه­ی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری سپاس ویژه دارم و دستان پرتوان شما را به گرمی می­فشارم.

باری، دانشگاه خوارزمی با داشتن پیشینه­ی ارزشمند علمی و فرهنگی و برخورداری از حضور گرم و افتخارآمیز گروهی از بهترین استادان کوشا و دانشمند در زمینه­هایی که پیش از این برشمردم، آمادگی خود را برای همکاری علمی و فرهنگیِ بیش از پیش با سازمان یونسکو اعلام می­کند و امیدوار است باز هم شاهد کارهای ارزنده­ی علمی مشترک با این سازمانِ ارجمند باشد.

 در پایان مقدم استادان عزیز و گرانقدر بازنشسته­ی دانشگاه را نیز گرامی می­دارم، خیرمقدم و خداقوت می­گویم و عرض می­کنم که دوستتان داریم؛ همیشه در جان و دل ما حضور و ظهور دارید؛ دانشگاه، خانه­ی شماست و افتخار می­کنیم که ارتباط سازنده و افتخارآمیزتان را با دانشگاه خوارزمی همچنان ادامه دهید و ما را از برکات وجود ارجمندتان محروم ندارید.

 شادان و شکوفان باشید!

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6893 بار   |   دفعات چاپ: 787 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر