تاریخچه روابط عمومی تاریخچه روابط عمومی

تاريخچه روابط عمومی

    زندگی در عصر حاضر و تحولات آن همچنان که نیازها، پرسشها و مشکلات تازه ای را پدید آورده است، راه حل ها و شیوه های پاسخگویی به سئوالات و روشهای برآوردن احتیاجات بشر امروزی را هم، پیش پای او نهاده است. می دانیم که ارتباط مستقیم و روشهای سنتی اطلاع رسانی، دیگر پاسخ گوی عطش روز افزون جوامع پیچیده امروزی نیست چرا که سخت تشنه دانستن و تحلیل کردن پردازش اطلاعات و اخبارند. به همین خاطر نیز روشها، رسانه ها و وسایل نوین ارتباطی به میدان آمده و توانسته اند با وسعت و سرعت انتقال اطلاعات و اخبار، فاصله ها را تقریبا" از میان بردارند. این ابزار در واقع خود هم به نوعی برشدت و التهاب آن عطش می افزایند و هم امکان  پنهان کردن واقعیت ها را از بین می برند و یا بسیار کاهش می دهند. از همین رو از حدود یک قرن پیش نخستین دفاتر روابط عمومی تاسیس شد تا سازمانها نیز به نوعی در تلاش و مسابقه اطلاع رسانی و تاثیر بر افکار عمومی شرکت کنند. اصطلاح روابط عمومی ترجمه کلمه به کلمه اصطلاح انگلیسی (Public relations) است. روابط عمومی به مفهوم یک حرفه برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا به وجود آمد در دهه اول قرن بیستم در آمریکا دفاتری به نام دفتر تبلیغات publicity bureau یا دفتر مطبوعات‌ press bureau بوجود آمد. پس از چند سال این دفاتر عنوان روابط عمومی را به خود گرفتند این اصطلاح در ایران برای نخستین بار در شرکت نفت به کار گرفته شد و سازمانها و مؤسسات دیگر کشور، سالها پس از شرکت نفت شروع به ایجاد واحدی به نام روابط عمومی در تشکیلات خود نمودند.

    یكی از مشكلات روابط عمومی ها در كشور ما فقدان منابع علمی و مكتوب در این حوزه می باشد از دیرباز و از زمانی كه روابط عمومی بعنوان یك رشته و حرفه در كشور ما متولد شد، به دلیل آن كه تولد این حرفه جدید براساس نیازها و زیرساخت های موجود در كشور ما جوابگوی این نهاد اجتماعی نبود، ساز و كارهاری مناسب هم برای توسعه و ارتقای روابط عمومی ایجاد نشد ولی با گذشت زمان و ایجاد نیازهای جدید در جامعه درحال گذار ایران نیاز به داشتن روابط عمومی های كارآمد بیش از پیش احساس شد. باسواد شدن درصد بیشتری از مردم، ایجاد تمایلات تساوی طلبانه، بالا رفتن توقعات مردم از حكومت ها، گسترش وسایل ارتباط جمعی، اهمیت یافتن هرچه بیشتر افكار عمومی، رشد صنایع و شركت های سهامی و... از جمله ی این عوامل به شمار می روند.